Jokilaakson pelastuslaitos

Liikkuva toimisto pelastuslaitoksen tarpeisiin

 

Verhoomo Sorsa rakensi Jokilaaksojen pelastuslaitokselle johtoauton, joka on tarkalleen suunniteltu ja varusteltu pelastuslaitoksen tarpeisiin. Yhteistyökuvio yrityksen ja pelastuslaitoksen välillä sujui hyvin ja johdonmukaisesti. Uusi auto vaikuttaa positiivisesti työpaikan arkeen.

Jokilaaksojen pelastuslaitos toimii Pohjois-Pohjanmaalla reilun 20 kunnan alueella. Isäntäkuntana toimii Ylivieskan kaupunki. Vuonna 2016 Verhoomo Sorsa rakensi pelastuslaitokselle johtoauton.

 

– Johtoauto on pelastustoiminnan johtamiseen tarkoitettu ajoneuvo, joka rakennetaan pakettiauton kokoiselle alustalle. Auton perällä on johtotila, jossa on tietokoneita, näyttöjä, mikrofoneja, kaiuttimia, ajotietokoneita ja muu pelastustoiminnan johtamiseen tarvittava välineistö, päivystävä palomestari Matti Virtanen kertoo.

Verhoomo Sorsa vei tarjouskilvan

Johtoauton suunnittelu alkoi jo vuoden 2016 alkupuolella. Pelastuslaitoksella mietittiin tarkkaan, mitä autolta halutaan ja tarvitaan.

 

– Meillä oli toiveita alustan ominaisuudesta ja moottorin tehokkuudesta. Halusimme nelivedon ja automaattivaihteet. Lisäksi meille tärkeää oli tietty kokoluokka ja tietyt mitat. Johtoauto saattaa toimia tietyissä tilanteissa pelastuskompanjan johtopaikkana, joten takana pitää olla hyvät tilat kahdelle, jopa kolmelle työskentelevälle palomestarille, Matti kertaa.

 

Johtoauton rakentaminen kilpailutettiin, koska kyseessä oli iso julkinen hankinta. Tarjoajia oli yhteensä kolme, ja voiton vei Verhoomo Sorsa.

 

– Edullisin määreet täyttävä yritys valittiin auton toimittajaksi. Pisteet kilpailutuksessa lasketaan hinnan lisäksi toimitusajan, takuuehtojen ja alustojen koeajon perusteella. Emme ole aiemmin asioineet Verhoomo Sorsan kanssa, mutta tässä tarjouskilpailutuksessa he pystyivät vastaamaan tarpeisiimme parhaiten, Matti kertoo.

Prosessi eteni hyvin

Itse johtoauton suunnittelu ja rakentaminen alkoivat rakennepalaverilla. Palaverissa käytiin läpi muun muassa tarjouspyyntö, auton tekniset määreet ja alustavaihtoehdot. Yhteistyö Verhoomo Sorsan ja pelastuslaitoksen välillä sujui Matin mukaan hyvin, vaikka maantieteellinen etäisyys aluksi arveluttikin.

 

– Meillä on Verhoomo Sorsan kanssa etäisyyttä 500 kilometriä. Tapasimme projektin aikana kolme kertaa. Auton rakentamista oli kuitenkin helppo suunnitella, sillä kävimme paljon puhelin- ja sähköpostikeskustelua. Kuuntelimme toistemme mielipiteitä puolin ja toisin, Matti kuvailee.

 

Suunnittelu oli huolellista ja vei aikansa. Alusta saapui marraskuussa, jolloin alkoi itse ajoneuvon rakentaminen. Auto valmistui reilusti alle kahdessa kuukaudessa. Kaikkinensa projekti Verhoomo Sorsan kanssa kesti puolisen vuotta.

 

– Joulukuun alkupuolella teimme välikatselmuksen ja kävimme yhdessä läpi muutamia sijoitteluja lähinnä tietoteknisen varustelun osalta. Verhoomo Sorsa järjesti autoon osan pelastustoiminnan johtamiseen liittyvän välineistöstä. Osan laitteista toimitimme itse. Olimme tyytyväisiä palveluun ja prosessin etenemiseen. Kokonaisuutta on kehuttava, Matti kiittää.

Positiivinen vaikutus työntekoon

Pelastuslaitoksella ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön Verhoomo Sorsan kanssa, ja työnjälkeä kehutaan hyväksi.

 

–Yritys teki työn hyvin ja johdonmukaisesti. Työnjohtajan kanssa asioimisesta jäi sellainen käsitys, että yritys on ammattitaitoinen alallaan. Uskallamme suositella Verhoomo Sorsaa, mutta toki nämä ovat kilpailutettavia hankintoja, Matti muotoilee.

 

Johtoauto toimii pelastuslaitoksen arjessa hyvin. Uusi auto on aiempaan verrattuna tilavampi ja välineistöltään nykyaikaisempi.

 

– Nykypäivänä pelastustoiminnan johtamisessa tarvitaan paljon tietokonetilaa ja riittävästi ajoneuvotietokoneita. Meillä työ jatkuu samanlaisena kuin ennenkin, mutta nyt meillä on paremmat puitteet liikkuvassa toimistossamme. Se vaikuttaa työntekoon positiivisesti. Tämän kokemuksen perusteella Verhoomo Sorsa on tervetullut yritys hälytysajoneuvorakentajien joukkoon, Matti kiteyttää.